Lastträning

Inlägget publicerades: 2012-06-04 Klockan: 20:07:45
När Bella kom så hade vi ju ganska rejäla problem med lastningen.
Var ju mest p.g.a att ledarskapet inte var på topp. Nuförtiden gå Bella in utan att ens blinka.
Tror även att man kan börja självlasta henne (lägga över grimskaften över halsen och skicka
in henne) Men det behövs ju inte ännu så är ingen ide att förvirra henne när lastingen
inte sitter till 100 % ännu.

Jag försöker lastträna henne 1 gång i veckan (gärna fler gånger) och då går vi in och hon får äta
lite uppblött pellets och sen ut igen. Tycker det är viktigt med rutin på unghästar så att det aldrig
blir en stor deal av det hela. Stänger dock aldrig luckan när jag lasttränar då jag är själv, men vore
man två så skulle jag gjort det!

Lastträna utan bil:

Hursomhelst, så är det ju väldigt svårt att lastträna med varken bil eller körkort.
Därav så har vi byggt upp transporten med trallar (ni vet sånna som ex. torven kommer på?)
och dem har vi sågat sönder så dom är lättare att hantera.
Sen sätter vi 2 st bak på varandra och ev. några plankor beroende på hur transporten står.
Sen reglerar jag transporten så att dom sitter hårt. Alltså att baken på transporten
åker ner så att transporten hamnar på trallarna. Sen så sätter jag även 2 st trallar och
oftast någon planka fram på transporten (kolla bild) . Ifall framhjulet ger vika
så tar trallarna emot transporten. Detta sätt rekomenderar jag verkligen!
Men dock så ska man inte ha för tung häst och inte lasta två heller.
Och sen så ska man ha boggie för att göra detta. En enaxlad transport kommer troligvis bli j*vligt vinligt i.


trallar fram, det brukar inte gå att transporten tar i i trallarna fram. Men ifall hjulet ger vika
så åker transporten bara ner någon cm.



Trallarna bak, här är det viktigt att transporten tar i i trallarna då den annars vippar bakåt
varje gång hästen ställer sig på transporten.. Och det vill man ju inte.. : )





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0