Lite träning

Inlägget publicerades: 2012-02-27 Klockan: 22:23:08

Hittade en liten fläck på ridbanan som var isfri idag. Så tränade med Bella lite ledarskap eller
vad man nu kan säga att det är.

För det har tränat mycket både i hagen och annars att när man ropar ''Bella'' så ska hon fokusera /komma till en. Vilket hon är suveränt duktig på. Ifall
hon står och kollar på något och man säger ''Bella'' så släpper hon (oftast) fokuset på det och kommer till en. Jag kör på belöningsmetoden (godis) men är verkligen stenhård att hon inte
får nafsa eller tigga. Tycker hästarna blir mer motiverade när dom får godis som belöning.
I detta fall pellets iofsig men det funkar lika bra. Sen tränade vi på att backa vilken hon blivit suverän på. I början missförstådde vi varandra och hon började gå rakt fram när jag bad henne backa. Nu börjar hon fatta att hon ska backa på kommando.
Sen så provade vi även head droping. Från början tyckte hon att jag var grymt irriterande och jobbig när jag ska hålla på att pilla på hennes huvud, hon tyckte inte alls att jag skulle få röra det. Då tog jag lite godis i handen och matade henne samtidigt jag la handen på huvudet och efter det var det inga problem. Tillskillnad från Amadeus så reagerar hon på tryck. Hon försökte komma undan genom att backa, gå fram dra huvudet åt sidan, bakåt uppåt. Men hade bara samma tryck hela tiden och följde efter henne. Sen tog hon ner huvudet pyttelite och då släppte jag på trycket sen gjorde jag om det några gånger.
inte alls många utan typ 6 gånger? Då kunde hon den nääästan klockrent, tror det sitter helt imorgon.
Då tog hon ner huvudet ända ner till marken, och var väldigt belåten när hon fick massor av beröm.

Kommentarer
Postat av: Syster

Hur gick det med hennes springande mot stallet när du var ute på banan med henne utan att sitta upp?

2012-02-28 @ 08:50:53
Postat av: fanny

Hej!

följa varandra via bloglovin? :)

2012-03-02 @ 19:45:04
URL: http://ourweekday.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0