När börjar hästen att frysa?

Inlägget publicerades: 2011-05-19 Klockan: 10:08:58


Vi människor glömmer lätt bort att hästar och människor inte har samma ''fryspunkt''.
Människorna börjar i snitt frysa under 18 grader, medans hästar börjar frysa vid 0gradigt.
Alltså kan man tänka =
Ifall det är 13 grader ute (som idag) så är det 13 grader varmare än hästens fryspunkt.
Om man jämnför det med människans fryspunkt, alltså 13+18 = 31 grader.
Och vid 31 grader skulle du då gå i exempel jeans och en långärmad tröja då?
Tror inte det va.. Därav är det helt fel enligt mig att sätta på hästar täcken ifall det är så varmt för dom.
Sen kan man inte riktigt jämnföra så men man ser på ett ungefär.
Så jag tycker det är helt galet att sätta på hästen täcke ifall det är över 10 grader
även om det är mulet och blåst.

När det är under 0 gradigt så har hästarna sitt egna täcke d.v.s pälsen.
Så egentligen helt upp och ner så skulle hästarna inte ens behöva täcken då, men eftersom
vi rider hästarna så skulle det bli alldeles för varmt för dom med all vinterpäls när dom tränas hårt
och därav har vi täcken på hästarna för att inte dom behöver ha den täta och tjocka pälsen.
Och denna päls uppstår i genomsnitt under 0 gradigt.
Så varför sätter man på täcken på hästarna ifall det är över 0 grader? Vid regn förstår jag,
jag vill att Amadeus ska ha täcke på sig under 10 grader och regn,
eftersom han har haft korsförlamning och har dom haft det en gång så kan det komma tillbaka,
samt att dagens hästar är ganska ''klena'' vid kyla tack vare människan då.
Så innan du kastar på din häst täcke jämnför graderna med människans fryspunkt.
Bara för att du fryser vid 6 grader så betyder det verkligen inte att hästen också gör det.
Sen kvarstår faktiskt fakta att människan har förstört hästen naturliga stil. Vilket betyder att hästarna i dagens läge är mer känsliga än för några hundra år sedan.
Mer än 75% av dagens hästar är övertäckade året runt.

Vill påmina er om att detta är vad jag har lärt mig, och det jag tror på :)

hästar vid 10 minus

vs. häst vid 5 plus.


Kommentarer
Postat av: Erika

tycker folk har täcke på för mycket.

även om jag fryser så betyder inte de att hästen fryser.

men så tänker en del, så löjligt.

2011-05-19 @ 18:24:20
URL: http://eriikapettersson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0