Tömkörning

Inlägget publicerades: 2013-12-31 Klockan: 06:08:00
Jag är riktigt urusel på att tömköra, eller alltså inte ATT tömköra utan att
just att tömköra. Ehm, det där blev ju inte så bra beskrivet...
Hmm, okej vi försöker på nytt!
Jag tar mig aldrig tid/ork att tömköra, jag kan ju grunderna
i ''vanlig'' tömkörning. Men det är ju just det att jag aldrig tycker
det är så kul. Det är ju MYCKET roligare att rida ut i skogen och
ha det mys. Men det ska det bli ändring på. Senaste året har jag mesridit
väldigt mycket, jag byter mer än gärna bort ett pass på banan mot en tur i
skogen. Men på det sättet kommer man ju inte vidare som jag vill.
men en av anledningarna till att jag vill göra så är för att hon är ju så himla
tungriden, det är ju som att rida en elefant! Okej nu överdrev jag kanske liite.;)
Men för att hon ska bli starkare och mer bärig så måste man ju träna, träna
och träna. Så jag ska börja lägga in mer tömkörnings pass. Minst 1 gång i veckan.
Tömkörning är ju minst lika bra som ridning så jag ser absolut ingen som helst
undanflykt med att inte göra det. Jag ska faktiskt lägga in en tömkörnings vecka.
Ingen ridning, bara tömkörning!

Jag ska bara försöka få med elefanten där nere, hon är ju ganska skeptisk mot
mot att behöva arbeta. Hon har ju inte fattat grejen ännu. Eller så är hon för smart
och fattat och bara skiter i det. Jag tror mest på det sistnämda.. ;)
Blinkar
Senaste gången vi tömkörde så kom det två bakben utflygandes för att hon total
tröttnat på mig. Jag hade i och för sig total tröttnat på henne några sekunder innan,
så det kanske var ganska väntat..
Jag måste hitta knepet mellan balans på yttertöm, innertöm och vad man nu mer
använder sig av. Hon gör ju gärna små piruetter och trasslar både in sig själv och mig
i en enda röra. Sen så svänger hon inte heller när jag drar i en töm utan bara vrider
på naken, vad gör man då liksom? Jag måste alltid gå bakom henne, så om jag svänger åt
höger från medellinjen så måste jag gå vänster för att hon ska förstå. Men det kanske är
så man ska göra? Med min förra häst så kunde han ta tygeltagen vart jag än stod. Men
han var ju travare så dom kan väll det där mer. Men med träning och tålamod så borde
det ju lossna. Vi får lösa det, jag och Bella. Det ska nog gå bra... hoppas jag i alla fall ...Blinkar ;P
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0