Då är det bara att börja om igen då..

Inlägget publicerades: 2011-01-31 Klockan: 21:58:18
Idag tog det endast 5 minuter (!!) att sitta upp verkligen framsteg!
Dock så taktade/galoppade han hem hela vägen från ridturen, och det enda jag kunde göra
va att hålla in honom och dra jätte hårt i munnen på honom. Kändes inte så jätte kul,
då jag tog i allt vad jag hade i princip, vet inte vad som händer med honom när det blir
så han bara försvinner i sin egen värld och stänger av.
Stannade och satt av, vill inte precis slita av honom munnen eller något.
Och eftersom jag var hungrig och sovit dåligt i natt låg mitt tålamod på noll vilken förvärrar
saken 20 gånger, jag blev arg och irriterad på honom även om det egentligen inte är hans fel.
Så vi gick tillbaka till stallet, och sen skulle jag lugna ner honom och prova sitta upp igen och
rida runt lite i Paddocken, och allt vi tränat på dom 3 senaste dagarna var bortblåst.
Han sprang bara över mig och vända baken ut i 90 grader, högg efter mig och allt.
Kände att det bara blev värre och värre så struntade i det och gick en lite kort promenad
och gjorde lite lydnadsövningar samt lite bus för att få upp hans självförtroende igen.

Han är grymt lätt påverkad av allt omkring sig, framförallt mig. Han läser av mig varje sekund;
därför måste jag vara coollugn och ha tålamod för honom. Ett snedsteg förlorar man allt man byggd upp.
Dock är det ju såklart ganska lätt att få tillbaka det då vi redan har en stadig grund, eller hur man ska säga.
Men iallafall imorgon ska jag börja om med honom och träna vid pallen, lugnt och fint rullgardin.
Sen får vi hoppas att det inte är snöstorm eller något liknande, då jag antar att det kommer ta ett tag! ;)




Kommentarer
Postat av: Johanna

Men åh, vad jobbigt!



Hur gick det att rida med sällskap? Bråkade han likadant ute då?



För annars kanske du ska hålla dig på banan ett tag (skittråkigt, jag vet) och bara rida ut med sällskap? Tills du känner dig helt säker och vågar börja ta fighten med honom ute. För idag vann han ju och det förvärrar ju bara saken.



Jag kan försöka promenera med dig nån dag och se vad vi kan göra åt saken. Kan ju leda honom om inte annat så han vet att han ska gå där du vill och ingen annanstans.

2011-01-31 @ 22:32:43
Postat av: Lina Jonsson

Fin blogg :)

2011-02-01 @ 14:25:38
URL: http://lliinajonsson.blogg.se/
Postat av: Erika

Jobbigt att han är sån :/

Tränar ni något NH ?



Jag & Raski har gjort storma fram steg sen vi började träna de. :)

Efter att inte ha kunna longera, tömköra, knappt ha henne uppställd i gången osv.



Till att kunna longera, tömköra, ha henne i stall gången, ut o gå promenader utan att hon försöker takta o bocka.



m.m.. :)

2011-02-01 @ 15:58:15
URL: http://eriikapettersson.blogg.se/
Postat av: Lina Jonsson

Sv: varsågod, hittat på i dag? :)

2011-02-01 @ 17:02:21
URL: http://lliinajonsson.blogg.se/
Postat av: Ellen

hej :) Fin blogg!



Tänkte dela med mig av ett tips jag fått, när hästar drar iväg i full galopp: Ta med ena handen och tygeln ett grepp om manen för att fixera ena handen. Tag sedan andra handen och "pump dra" i den andra tygeln.



Värt att prova i alla fall :)

2011-02-01 @ 18:46:41
URL: http://mokoko.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0