Bästa ever!

Inlägget publicerades: 2011-01-28 Klockan: 19:45:15
vart ska jag börja? kan skriva i evigheter om detta för jag är så glad..
Kan försöka sammanfatta allt då.
Jag hade somsagt tänkt att träna med Amadeus om uppsittning.
Han vänder ut baken i 90 grader eller backar ifrån mig, eller när jag
väl fått i foten så galopperar/springer han iväg, i värsta fall bockande..
Inte så roligt, och det är det som ''hindrat'' mig från att börja rida senaste månaden.
Sen såg jag en artikel i Häst magazinet om just detta problem.
Gjorde om lite dock då Amadeus är rädd för spön och vet inte vad dom är till för
så jag körde på stilen, putta tillbaka honom. Vilket funkade.
Tog 50 minuter ca att äntligen kunna sitta upp på honom.
Och då stod han blickstilla, satt upp och ner 2 gånger, men kände att han blev mer och mer
''nu går jag härifrån'' så tredje gången gjorde han det och bockade precis när jag la över benen
så då nockade han mig på näsan, och bockade lite halvvilt. Men envis som man är så trillade
man inte av! ;)
Gjorde sedan om, och var nu lugnare och stod i stigbygel ett litet tag innan jag satt upp.
Då satt jag upp ca 4 gånger och han stod blickstilla.
Ett SÅ stort problem men en sån enkel lösning..? omg, helt otroligt! :)
Nu ska jag öva i 10 dagar och sitta upp 10 gånger/gång. Antagligen har han
blivit såhär för att från början gick han iväg och då dunsade jag ner i sadeln
då jag inte var beredd och det blev bara värre och värre.. Men nu så förhoppningsvis
så börjar det lösa sig, asskönt ska jag säga! :)


Kommentarer
Postat av: Erika

skönt att ha kanske hittat en bra lösning på problemet. :)



Jobbigt o inte kunna sitta upp. :O

Jag skulle nog bli rätt galen faktiskt.



Jag tränar massor med Raski att stå stilla.

Speciellt när hon har sadel på sig.

Springer runt henne spänner gjorden, drar ner stigbyglar.

Hänger lite lätt i stiglädret osv.



Då ska hon stå stilla tills jag ber henne gå iväg.

Värsta jag vet är när hästarna går iväg är man väl fått foten i stigbyglen. :P

2011-01-28 @ 20:15:55
URL: http://eriikapettersson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0