Dag 11 - En bild och text om stallet.

Inlägget publicerades: 2011-02-02 Klockan: 13:57:42

Gjorde om ''frågan'' lite så den skulle bli mer intressant, och även att ni får veta
lite om hur stallet är o.s.v!

Okej, somsagt jag har Amadeus i Stall Skörby som man kan säga ligger mitt i ett bostadsområde.
Det finns både nackdelar och fördelar med att ha stallet så nära.
En stor fördel som jag bara älskar är att vi har upplysta ridvägar året om, vi får rida på gångvägar
om vi sparkar undan skiten ifall våra hästar bajsar på ridturen. Så därav får vi upplysta ridvägar
som vi kan ta och ganska långt på. Även får vi ju sandade + skottade ridvägar, när vi inte har möjligheten
att skotta vår paddock, så går det lika bra att rida på gångvägarna!
Dom få nackdelarna är nog att sommarhagen är ingen stor, och finns bara torkat gräs.
Även att man måste gå över paddocken för att komma till hagarna, vilket är ett onödigt slit
på Paddocken, då den inte är av bästa kvalité. Även så är det fel underlag i Paddocken,
det är s.k gångvägsgrus så det är tillplattat och väldigt hårt.
Dock så vänjer ju sig hästarna om man börjar lugnt o.s.v.
Paddocken är L-formad, det har ju både sina för- och nackdelar det med, som ni säkert kan klura ut själva.
Den är även uppbelyst och i veckan märkte jag att paddocken var normalstor 20x60 vilket jag aldrig trodde
den var, antagligen blir man lurad när det sticker ut en bit till i ena hörnet.


Stallet har 11 boxar, egentligen 12 men ena boxen är omgjord till en täckeskammare där man hänger
in täckerna på middagen så dom är torra till utsläppet.
Alla hjälps åt med fodringar och man tar jämnt fördelat var av varje fodring. morgon,lunch,middag,kväll.
Därav så är priset billigare att stå här än om man står hos någon som tar fodringarna åt en.
(hela 1.000 kronor billigare kan jag skryta om!)
Vi har 2 foderkammare, ett uppvärmt klubbrum och ett stort loft där man kan förvara
alla sina saker om man inte får plats i sitt skåp som man har 1 var i KLubbrummet.
Vilket är väldigt svårt för sånna som jag..;)
Vi har hösilage ute i inplastade balar, som man sen tar in i vårt hörum och vi har rullande
schema på det så man tar in en bal varannan vecka ungefär. Värt besväret då man slipper gå
ut och hämta hösilage varje dag.
Vi står på torv, för det luktar minst, stallet ligger ju ''mitt i'' Bålsta.
Sen har vi en spolspilta som ej funkar (avloppet trasigt)
Vatten på sommar/vår/höst både varmt och kallt på vinter
fryser det så då får vi bära dunkar hemmifrån.
Hmm, ja det var nog allt som jag kom på tror jag!

Här har ni en fin liten ritning, om ni förstår den så bör ni få nobelpris! ;)




Här är gången från box (täckeskammare) 2-4 :)


Gången vid boxarna 5-8, och juste dörren längst bort på fotot där bakom ligger
bara varmvattensbrädaren(?) eller något sånt kanske vattenpumpen, eller vem bryr sig:
Gången därbakom är ingen vidare att gå i ska jag säga, tur nog behöver man aldrig göra det..
Även så ser ni upphöjnaden så ni vet vad det är :P



här är stora gångarna, det blåa längst hitåt är en bit av spolspilan
mittemot är förvaringsrummet, första boxen till vänster är 9:an och mittemot
är 10:an. Bakom trädörrarna är grepar,hinder och hörummet :)


Kommentarer
Postat av: Sara

Tävlar du? :)

2011-02-02 @ 14:01:52
URL: http://februaritjej.se
Postat av: Cicci

Tävling på bloggen

www.ciixx.blogg.se

2011-02-02 @ 14:25:38
URL: http://ciixx.blogg.se/
Postat av: Carolina

mysigt? ;)

2011-02-02 @ 14:43:30
URL: http://asslatjejerna.blogg.se/
Postat av: Amanda & Evelina

Hej!

Hur mår du?

Jag skulle bara vilja tipsa dig med häst, anmäl dig till våran HOT OR NOT ! Skicka din bild till [email protected] . Läs mer på: http://rilfarna.blogg.se/2011/january/hot-or-not.html#trackback

2011-02-02 @ 15:31:22
URL: http://rilfarna.blogg.se/
Postat av: Matilda

Jätte fin blogg!

Är det du som har fixat den? isf gör du till andra?

Kram Matilda

2011-02-02 @ 15:56:15
URL: http://teampf.blogg.se/
Postat av: Moa A

Woow! Avundssjuk har inte så fint stall ;D

2011-12-17 @ 15:49:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0