Sadel anpassning

Inlägget publicerades: 2011-04-29 Klockan: 12:27:51

Har ägnat timmar denna vecka med att läsa om Sadelpassning. Har lärt mig en
hel del . Nu kommer jag kunna se om sadeln sitter alldeles för tokigt, men jag kommer
såklart absolut inte se ifall den sitter 100 % utan kanske 75 %. Svåraste av allt är nog
att förstå vad alla konstiga ord är för något på sadeln , jag fattar ganska bra och kan föreställa
mig saker väldigt lätt, men när jag inte har nån aning om vad dom skriver om blir det kortslutning!
Saker som är väldigt lätt nu att komma på och kolla lätt efter är att om sadeln är för vid/trång.
Att hitta den djupaste punkten på sadeln samt hästen för att kolla så dom sitter max 2-3 cm ifrån varandra.
( svårt att förklara ) kolla efter bogfrihet, på en dressyrsadel så ska sadeln sitta två fingrar ifrån bogbladed
och på sadlar med framåtskurna kåpor så ska den sitta 5 cm från framvalvet någonting. 
Sen mankfrihet, se till att sadeln slutar innan det 18 (sista) revbenet. ''Armbågs'' frihet också. 
Och massa annat skit som jag inte orkar ta upp just nu! 

 


Kommentarer
Postat av: Erika

Skulle också behöva läsa på lite om de där med hur sadeln ska ligga.



Men ska nog med Raski,s massör kika på sadeln imorgon.

För nu har Raski musklat sig lite, så tänkte hon ska få kika på den. :)

2011-04-29 @ 19:36:47
URL: http://eriikapettersson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0