Hur viktigt är det att skritta fram?

Inlägget publicerades: 2010-12-08 Klockan: 14:11:10

- för mig är det Ridningens viktigaste punkt.
Får man ingen bra uppvärmning så är det garanterat att
det inte kommer gå bra på resten av passet.
Jag försöker alltid skritta ut en runda som är ca 10 min lång
och sen skrittar jag några varv i paddocken efter det, och sedan börjar jag jobba.
Dock så varierar ju det hur länge jag skrittar fram.
En varm sommar dag kanske jag skrittar fram lite kortare stund
och en iskall vinterdag kan jag skritta fram emot 30 min.
Han är alltid ganska spänd i början av ett ridpass
så då måste jag lösgöra honom, och ju längre tid jag värmer upp
desto bättre går ridpasset.
Han är garanterat helt fantastisk om jag tagit en ridtur på 45 min
innan ridpasset än om jag skrittat i 15 min.
Det jag menar med att skritta fram är inte att rida på lång tygel runt banan,
utan att böja, göra volter, tempoväxlingar, serpentiner o.s.v.
Jag rider sällan på ''fyrkantspåret'' alltså bara runt och runt.
Utan jag försöker hela tiden aktivera hästen,
jag rider kanske max 4 varv sammanlagt på hela fyrkantspåret,
och vi har en liten paddock.
Mycke aktiva saker gör hästen mjukare och mer arbetsvillig.
För jag skulle då inte vilja gå på samma spår varv efter varv efter varv! (:
Så framskrittningen är super viktig för mig, man känner också då hur hästen
känns, vilket humör och hur ridpasset kommer gå. 
Det händer flertal gånger när jag skrittar fram att jag kanske känner att hästen
inte är arbetsvillig, eller ja inte på humör för att gå på banan idag.
Då sitter jag inte och bråkar med hästen, utan rider ut i stället.


Vad behövs ''värmas upp''?

Det tar ca 10-15 min för hästen att bilda smörjmedlet -ledvätskan
som smörjer och skyddar lederna och ligamenten.
Är det riktigt kallt kan det ta längre tid.
Var även noga med avskrittningen så mjölksyran hinner försvinna
från Musklerna ordentligt.

Det bästa är att gå bredvid hästen att värma upp. Du blir även varm själv! :)

BILD LÅNAD FRÅN GOOGLE


Kommentarer
Postat av: amelie

Vill du tävla om att din bild kan bli veckans "roligaste" bild?



kolla då in här å anmäl dej redan idag!:D



http://ameliielindqvist.blogg.se/?tmp=08132400

2010-12-08 @ 14:13:57
URL: http://ameliielindqvist.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0