Fakta: Longering

Inlägget publicerades: 2010-08-05 Klockan: 19:15:42

Jag brukar maxa tiden med longering på 20 min, när jag nu Longerar. Och då använder jag mig ALLTID av träns.
Longerlinan ska gå in i ena bettringen upp över nacken och ner och knäpps fast i andra bettringen. Dett är för att kunna fördela vikten på longerlinan rätt.
Sätter man det bara direkt i grimman, eller bara från bettring till bettring utan att ta över nacken.
Så är det oftast så att hästarna går utåtställda med huvudet högt, för att kunna balansera upp vikten på longerlinan, vilket
gör så hästen blir stel.

Även att longera bara med träns som går på ett korrekt sätt genom bettring över nacken och till andra bettringen är även skadligt för hästen.
För att vilken metod man använder på hästen när den longeras så springer hästen med huvudet uppåt och med sänkt rygg. Den använder ryggen fel och bygger även musklerna fel, som man kunde jämföra med att om man skulle sitta på hästen i det fallet så sitter man RAKT PÅ ryggraden och inte på musklerna som framträder i sidorna om ryggraden när den när höjer ryggen och går i form. Och därav är det skadligt för hästens rygg och leder.

Det går även att göra Longering korrekt så att hästen kan bygga muskler och söka sig neråt med hjälptyglar. Då kan hästen få stöd, och kunna söka sig neråt.
variera även håll ofta. Att bara gå runt och runt på en liten volt i samma varv är skadligt för hovarna, senor och ben :)


Kommentarer
Postat av: Johanna

Du måste skriva var du snor texter ifrån, annars är det olagligt..

2010-08-05 @ 21:32:04
Postat av: Emma

johanna; den är inte tagen någon stans ifrån. Har skrivit ihop den själv med fakta från andra sidor :P

2010-08-05 @ 22:25:00
URL: http://enallroundryttare.blogg.se/
Postat av: Johanna

Aha, vad duktigt du skriver!

Men den andra texten om lindor då?

2010-08-05 @ 23:03:49
Postat av: Emma

Den har jag också lagt ihop själv ;)

2010-08-05 @ 23:05:50
URL: http://enallroundryttare.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0