problemlösning

Inlägget publicerades: 2012-09-24 Klockan: 23:21:00

Jag trodde jag hade publicerat ett inlägg där jag hade skrivit om saker jag verkligen behövde träna med Bella på , men kan skriva en sammafattning om hur jag löst olika problem på olika sätt.
Måste ju erkänna att jag varit väldigt påhittig när det kommer till att hitta problemlösningar.
Dock så ska jag ju erkänna att det jag gör kanske inte är det bästa, lättaste /RÄTTA. Men huvudaken
är ju att det funkar för just mig och hästen. Och jag tränar stenhårt att detta ska försvinna helt och
inte jag behöver ge godis (exempelvis) i hela hennes liv.

Ca 2-3 veckor efter hon kom så började hon strula vid uppsittning.
Detta tog lång tid innan jag började lägga tid och energi för att lösa problemet,
jag tänkte ganska länge att det kommer att lösa sig, men
det gjorde det självfallet inte. Jag vet att jag försöka med samma metod som på Amadeus,
att göra i olika steg och gå vidare när dem står still.
Men det funkade inte på Bella, provade att någon stod framför och höll i,
sitta upp mot staket, bli arg , ja jag prövade nog allt.
Sen fick jag iden att kanske öva in ett kommando som hon skulle förstå att stå still.
Började utan sadeln och hade bara träns och longerlina,
först gick jag bara någon cm åt sidan och sedan berömde och
gav godis och använde ordet ’’stilla’’. Tränade vidare och kunde i slutet
av träningen gå runt henne, klappa på rumpan och hon stod still.
Dagen efter gick jag vidare ännu ett steg,
ingen sadel då heller och började lyfta upp benet, började hon backa / gå iväg
så var det att börja om på steg 1. Max 2-3 dagar senare satt jag på plutt utan problem.
Men då kom ju näste problem, ponnyn ville ju inte gå fram.
När jag hade suttit upp så gav jag alltid henne en näve godis
och då skulle hon såklart inte gå framåt då hon fick godis när hon stod still..
Haha ganska roligt var det men det var ju det minsta problemet!

Sen har vi ju haft lite bakslag med uppsittningen men den har snabbt löst sig när jag har lagt ner tid
och börjat om med stegen. Idag sitter jag upp när hon står helt still och får inte längre godis.

Märkte att inlägget blev ganska långt och därav så får ni ett nytt problem som vi löst! :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0