Stretching

Inlägget publicerades: 2010-11-25 Klockan: 19:33:45
Man stretchar hästen för att töja ut musklerna efter arbete och för att förebygga skador. Stretching minskar risken för träningsvärk och anses underlätta bortförsel av slaggprodukter, som t ex mjölksyra.

Vid hårt arbete drar musklerna ihop sig och kan bli korta och stumma, vilket påverkar hästens rörelser.

En muskel som är vältränad, elastisk och smidig drabbas inte lika lätt av bristningar eller andra skador, som en kort och stum muskel. En häst som stretchas efter arbete behåller sin flexibilitet, smidighet och rörlighet.

När man stretchar sträcks muskeln ut till ett ändläge där muskelfibrerna töjs ut maximalt. Varje häst har sitt eget ändläge och det måste man ta hänsyn till. Precis som vi människor, är en del hästar mer viga än andra.

Hur länge man ska stretcha en muskel har diskuterats mycket. En amerikansk undersökning på hur lång tid muskeln behöver för att släppa efter, har visat att muskel inte behöver mer än 5-6 sek för att släppa. Istället är det viktigt att upprepa. Stretcha tre gånger istället för 30 sek. Hästen blir också mera samarbetsvillig när man jobbar i kortare stretchfrekvenser.

Forskningsresultat har visat att det krävs regelbunden stretching för att resultatet ska bli varaktigt. Det räcker alltså inte med en till två gånger i veckan. Helst ska stretchingen utföras efter varje arbetspass.

Stretching är någonting man lär hästen. Man uppmuntrar hästen att släppa efter successivt. Tills den själv hjälper till med övningen. Det gäller att ha tålamod och inte ge upp! De flesta hästar uppskattar stretching och lär sig att tycka om det. Man ska inte tvinga hästen, den ska uppleva det som något positivt.

Ha alltid ett öga på hästen och läs dess reaktioner. Hästen kan vara öm i musklerna och reagera kraftigt.

De första gångerna bör man inte ha hästen uppbunden när man stretchar. Ha en medhjälpare.

Tänk också på den egna arbetsställningen. Det är tungt att stretcha! Ha rak rygg och böjda knän och använd din kroppsvikt, inte enbart armstyrka!

Stretcha inte en kall häst. Musklerna måste vara väl uppvärmda. Hästen ska ha rört sig i minst 20 minuter före stretching. Efter arbete är det bästa tillfället att strecha, dock inom 30 minuter efter avslutat arbete.

  • Töj i ca 8-10 sekunder för varje rörelse. Upprepa 2-3 ggr.
  • Släpp inte hästens ben nonchalant, utan ställ ner benet efter avslutad töjning.
  • Man ska inte gunga (tänja), utan enbart stilla hålla emot.

Självklart ska man inte stretcha hästen om den är sjuk, har ledinflammation osv. Man bör vara försiktig med stretching på en mycket ung respektive mycket gammal häst.


Mina erfarenheter:

jag har sett mer och mer folk stretcha sin häst utan att hästen har rört sig innan.
Jag blir faktsikt chockad då, det var en av dom första grejerna som jag lärde mig.
Stretcha inte hästen kall, och stretcha så fort som du har fått av utrustningen.
Stretchar man en kall häst kan man förstöra musklerna (bindväv). Vi människor kan
stretcha innan vi tränar. Men vi har kontroll över våra kroppan och känner när det
tar stop. på hästen har vi ingen aning om när det tar stop och därav försör
vi deras muskler, för att dom inte är varma utan kalla och stela!


Dom här 5 sakerna kör jag alltid, sen kan jag lägga till andra saker.
Men dom här 5 är mina grund övningar :)
Jag kör alltid med hackade morötter när jag stretchar, och nu för tiden så vet han exakt
vad han ska göra när jag tar fram morötterna i boxen.
Behöver bara ställa mig vid bogen ex. så gör han övning 3. av sig själv.
han är bäst på att göra 4:an då han gör så direkt när jag bara går förbi där.
Han är bara för söt! :D


Bilder och text är tagen härifrån!


Kommentarer
Postat av: Anonym

Man kan stretcha en häst innan arbete. Det beror på vad man stretchar och hur hårt man gör det. Självklart är det alltid bäst om hästen är uppvärmd. Men hästens kroppsvärme räcker mycket väl till simpla övningar, om de görs försiktigt, och ej för hårt eller "för mycket". Man kan göra stretchande rörelser för att sträcka ut, alltså inte göra fullt så "hårt" så det verkligen stretchar ;)

2010-11-27 @ 00:34:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0